Trening interwałowy zalety i wady

Wśród wielu cudownych sposobu na zrzucenie nadwagi, znaleźć można diety-cud, tabletki odchudzające czy plany treningowe, mające dać niewyobrażalne efekty. Warto podchodzić do takich pomysłów z przymrużeniem oka i skupić się na tym, co da nam prawdziwe, trwałe i bezpieczne rezultaty. Sprawdzonym sposobem na pozbycie się nadprogramowych kilogramów jest trening interwałowy. Zalety i wady tego rodzaju treningu poznacie w naszym tekście. Dowiecie się, w czym tkwi tajemnica interwałów i jak je wykonywać, aby zapewnić sobie zdrową i piękną sylwetkę.

Trening interwałowy to nic innego, jak wysiłek fizyczny o zmiennej częstotliwości. To samo ćwiczenie wykonujemy naprzemiennie: najintensywniej jak potrafimy, a następnie spokojnie, po czym znów powtarzamy całą sekwencję. Badania pokazują, że skuteczność treningu interwałowego w spalaniu tkanki tłuszczowej jest do 3 razy większa niż w przypadku tradycyjnych treningów. Pozwala to osiągnąć niesamowite efekty i to już po kilku treningach. Warto jednak wiedzieć, jak prawidłowo wykonywać interwały, aby zbudować dobrą formę, poprawić kondycję i nie zrobić sobie przy tym krzywdy.   Trening interwałowy zalety i wady, Trening interwałowy zalety i wady, Trening interwałowy zalety i wady, Trening interwałowy zalety i wady

Interwał, a kondycja

Trening interwałowy pozwala na stosowanie różnych form aktywności fizycznej. W zależności od tego, czy nasza możliwości lub preferencje pozwalają nam na bieganie, pływanie czy ćwiczenia siłowe, możemy samodzielnie przetestować najskuteczniejszy trening interwałowy. Zalety i wady takiego rozwiązania są niezaprzeczalne. Pozwalają poznać nasz organizm i dobrać optymalny rodzaj wysiłku fizycznego.

trening interwalowy czy ma zalety

W artykule „Trening interwałowy – co i jak”, szczegółowo omówiliśmy sposoby wykonywania interwałów, z podziałem na poszczególne etapy z omówieniem czasu ich trwania. Warto przypomnieć, że właściwy trening poprzedza rozgrzewka, która zapewnia naszym mięśniom osiągniecie optymalnej temperatury. Podobnie jak przy każdym innym treningu, również w przypadku interwałów, nie należy jej bagatelizować. Niewłaściwie przeprowadzona lub zbyt krótkotrwała rozgrzewka zwiększa ryzyko urazów.

Warto rozgrzewać się przez 5-7 minut, tak aby nasze mięśnie osiągnęły właściwą temperaturę przed rozpoczęciem części zasadniczej treningu. Ta z kolei, składa się z etapów 2 i 3 czyli naprzemiennego wykonywania ćwiczeń na maksymalnym i średnim poziomie intensywności. Może to być sprint i trucht, szybka i spokojniejsza jazda na rowerze, czy intensywne i spokojnej wykonywane brzuszki. Etapy te powtarzamy 7 razy. Interwał kończymy ok. 10-minutowym ćwiczeniem schładzającym, które w mniejszym stopniu angażuje nasze mięśnie i pomaga obniżyć ich temperaturę na koniec, wykonujemy rozciąganie.

 

Trening interwałowy zalety i wady

Powtarzalność i naprzemienność intensywności, to najważniejsze cechy, którymi charakteryzuje się trening interwałowy Zalety i wady interwałów opisujemy poniżej. Dowiedz się, dlaczego trening interwałowy jest tak skuteczny w spalaniu tkanki tłuszczowej i poprawianiu swojej kondycji.

Na skuteczność treningu interwałowego w największym stopniu wpływa jego intensywność. Organizm, po wyczerpującym wysiłku fizycznym, potrzebuje więcej tlenu, by wrócić do stanu równowagi. Tlen wzmacnia mięśnie i odbudowuje zapasy glikogenu. Aby procesy te zachodziły sprawnie, potrzebna jest większa ilość energii. Organizm pobiera ją z tkanki tłuszczowej, która odkłada się w naszym ciele. W ten sposób, nawet przez 24 godziny od zakończenia treningu interwałowego, spalamy tkankę tłuszczową. W tym tkwi cała tajemnica skuteczności treningu interwałowego. Organizm spala tłuszcz nie tylko w trakcie trwania wysiłku, ale także przez wiele godzin po jego zakończeniu. Zwykły trening nie pozwala na osiągnięcie takich efektów gdyż organizm regeneruje się po niż stosunkowo szybko.

Kolejna zaletą treningu interwałowego jest poprawa naszej wydolności. Trening interwałowy nie tylko pomaga spalać tłuszcz, ale również pozwala w szybkim czasie wzmocnić nasza wytrzymałość. Lepsza kondycja zauważalna jest już po kilku pierwszych treningach.

trening interwałowy jego zalety

Trening interwałowy to skuteczna forma spalana tłuszczu, bez jednoczesnego spalania tkanki mięśniowej. Problem ten dotyka wiele osób, które ćwiczą dużo i intensywnie. Efektem źle dobranych planów treningowych i niewłaściwej diety jest tzw. spalanie mięśni, któremu towarzyszy ból i pogorszenie wydolności. Trening interwałowy ukierunkowany jest w największej mierze na zwiększenie wydolności tlenowej, dzięki czemu nie dochodzi do spalania tkanki mięśniowej.

Trening interwałowy to także poprawa ogólnej odporności organizmu. Ćwicząc interwały, jesteśmy w mniejszym stopniu narażenie na choroby cywilizacyjne, takie jak chociażby nowotwory, choroby serca czy cukrzyca. Nie trzeba dodawać, że trening interwałowy pomoże także zapobiegać otyłości i nadwadze.

Inne zalety interwału

Interwały pozwalają na szybsze i znacznie bardziej efektywne spalanie tkanki tłuszczowej z tych obszarów ciała, z których zwykle najtrudniej pozbyć się tłuszczu. Mowa tutaj o brzuchu czy biodrach.

Kolejną zaletą treningu interwałowego jest także możliwość bezpośredniego zwiększania masy mięśniowej. W tym celu najlepiej uprawiać ćwiczenia siłowe, takie jak brzuszki, pompki czy podciąganie na drążku. Świetnym pomysłem będą także przysiady.

Interwał pozytywnie wpływa także na przeminę materii stymulując i przyspieszając ją. A nie trzeba dodawać, że lepsza przemiana materii = lepsze spalanie tkanki tłuszczowej i mniejsze ryzyko odkładania się „boczków”.

 

Trening interwałowy wady

Trening interwałowy ma zalety i wady, warto o tym pamiętać. Przede wszystkim, nie wolno zapominać o tym, ze jest to trening niezwykle obciążający nasz organizm. Jeśli więc nie mamy jakiegokolwiek doświadczenia w uprawianiu ćwiczeń, warto zacząć od innych form aktywności. Pozwoli to przywyknąć naszemu organizmowi do intensywności, charakteryzującej trening interwałowy. Jeśli borykamy się z otyłością cukrzycą lub innymi chorobami, przed rozpoczęciem treningów należy koniecznie skonsultować się z lekarzem. Podobnie w przypadku osób cierpiących na choroby serca, płuc czy nadciśnienie. Należy przestrzegać zasad dotyczących poprawności wykonywania ćwiczeń, ponieważ źle wykonywane, mogą skończyć się kontuzją.

Leave a Comment